Een grote hoeveelheid fusies en overnames heeft geresulteerd in de afname van het aantal bedrijven dat zich bezighoudt met risicomanagement en verzekeringsvraagstukken. De synergievoordelen en capaciteitstoename zorgen voor het beter invullen van de klantbehoefte, is dikwijls het argument. Maar is dit zo steekhoudend als men beweert?
Aan het woord zijn Risk Managers en partners Rick Kooij en Rik van den Bosch.
Consolidatieslag
De vraag is of fusies en overnames daadwerkelijk resulteren in een goede invulling van de klantbehoefte in de adviesgevoelige sector van risicomanagement. Een aantal grote organisaties is absoluut gebaat bij deze vorm van dienstverlening van de reuzen uit de sector. Maar ik durf te stellen dat 99% van de ondernemers niet zozeer zit te wachten op schaalvoordelen, maar vooral behoefte heeft aan persoonlijk advies,’ aldus Rick Kooij.
Menselijk contact
‘En dat is met zo’n logge corporate organisatie vaak ontzettend lastig,’ valt Rik van den Bosch zijn collega bij. ‘Wanneer synergievoordelen en capaciteitstoename resulteren in enkel de afzet van een product zonder advies, staat de klantbehoefte dus niet centraal. De slagkracht zit hem dus met name in de bedrijfsvoering en niet in het vermogen om risico-advies te verschaffen. Dit is precies waar wij bij Herenvest Corporate de focus op hebben. Wij geloven dat we onze relaties alleen optimaal kunnen bedienen wanneer we deze ondernemer kennen. Daarom kiezen wij altijd voor persoonlijk contact.’
Rik besluit: ‘Ondernemers kennen hun bedrijf het beste en dragen meer dan wie dan ook bij aan de vertaalslag die wij maken in de totstandkoming van een risicoprofiel en bijbehorend risicomanagementprogramma.’